گالری تصاویر
اخبار > خلاصه ای از فعالیت های برجسته آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2018

چاپ        ارسال به دوست

خلاصه ای از فعالیت های برجسته آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2018

مقدمه

گزارش حاضر با استفاده از مطلب مندرج در پایگاه اطلاع رسانی آژانس تهیه شده است. این گزارش، خلاصه برخی از دستاوردهای کلیدی و برجسته سال 2018  آژانس است که ذیل بخش های همکاری های فنی، علوم و کاربردهای فناوری هسته ای، ایمنی و امنیت هسته ای و پادمان  تنظیم شده است.

همکاری های فنی

آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال حاضر در حال اجرای بیش از 1000 پروژۀ همکاری فنی در 144 کشور است. از طریق این پروژه ها، تجربه و تخصص و دسترسی به فن آوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز به تمام نقاط جهان هدایت می شود.

علوم و کاربرد فناوری هسته ای

یک اتفاق برجسته در این سال، برگزاری اولین کنفرانس آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه علوم و فناوری هسته ای در ماه نوامبر در وین بود. در این کنفرانس، بیش از 1000 شرکت کننده، از جمله 54 وزیر از 137 کشور و نمایندگان 15 سازمان بین المللی توافق کردند که ارتقاء آگاهی عمومی، افزایش همکاری جهانی و مشارکت جوانان، گام های کلیدی برای ادغام فناوری هسته ای، به عنوان ابزاری که به خوبی تثبیت شده و به طور گسترده ای کاربرد یافته، در راهبردهای ملی توسعه در سراسر جهان هستند. سند نهایی کنفرانس که به صورت یک بیانیه وزیران منتشر شد، گام های بعدی را برای اقدامات و تعهدات برای همکاری بیشتر برای تحقق بخشیدن به پتانسیل علم هسته ای، تعیین کرد.

این کنفرانس، همچنین به عنوان انجمنی برای گسترش همکاری بین کشورها و آژانس بین المللی انرژی اتمی ایفای نقش کرد؛ از جمله انعقاد دو موافقتنامه جدید در زمینه مرکز همکاری های آژانس بین المللی انرژی اتمی که به ترتیب توسط آرژانتین و ویتنام امضاء شد.

همچنین در جریان برگزاری کنفرانس کشورهای آلمان، کنیا، کره جنوبی، کویت، پرتغال، سوئیس و ایالات متحده وعده دادند که از پروژه نوسازی آزمایشگاه های آژانس در سایبرسدورف ReNuAL+حمایت مالی کنند که مجموع مبلغ وعده شده، بیش از 2.5 میلیون یورو می شود. پرچم های برزیل، اردن و مراکش در جریان شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس به طور رسمی به نشانه تأکید بر کمک های مالی اخیر آنها در زمینه بازسازی آزمایشگاه ها، به طور سمبلیک به "دیوار اهدا کننده" های آزمایشگاه های کاربردی هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی اضافه شد.

در حاشیه کنفرانس وزراء، آژانس بین المللی انرژی اتمی ساختمان آزمایشگاه مدولار انعطاف پذیر (FML) را افتتاح کرد. این ساختمان برای کارهای علمی و در راستای کمک به کشورها در زمینه اقدامات آنها در مقابله با چالش های مواد غذایی و کشاورزی استفاده خواهد شد. ساختمان FMLشامل آزمایشگاه تولید و سلامت حیوانات، آزمایشگاه غذا و حفاظت از محیط زیست و آزمایشگاه تغذیه و زراعت و مدیریت آب و خاک خواهد بود.

الکساندر وان در بلن، رئیس جمهور اتریش، خانم کارین کاندیس وزیر امور اروپا و امور خارجه اتریش، و وزیر امور خارجه سوئد، از آزمایشگاه های سایبرسدورف در سال جاری بازدید کردند.

در ماه آگوست بیش از 400 کارشناس در سمپوزیوم بین المللی اصلاح نژاد گیاهی و بیوتکنولوژی اذعان کردند که استفاده از تابش در بهبود ارقام محصول، یک روش موثر برای تطبیق محصولات کشاورزی با شرایط آب و هوایی متغیر، و همچنین افزایش بازده  محصول برای تغذیه جمعیت رو به افزایش است.

در ماه دسامبر، در سمپوزیوم بین المللی در مورد درک "بارهای تحمیلی دوگانه سوء تغذیه" برای مداخلات موثر، کارشناسان نتیجه گرفتند که راه حل های پایدار برای حل مشکل سوء تغذیه نیازمند اطلاعات بهتر در مورد تغذیه و تاثیر اقدامات، افزایش سرمایه گذاری های هدفمند و رویکرد یکپارچه در میان دولت ها، کسب و کارها، پژوهشگران و مردم است.

تغییر آب و هوا (اقلیم)

با توجه به تغییرات آب و هوایی به عنوان یکی از بزرگترین چالش های زیست محیطی که بر روی سیاره زمین و بشریت تاثیر می گذارد، آژانس در این سال با توجه به نقشی که علوم هسته ای در کاهش و تسکین، نظارت و سازگاری با تغییرات آب و هوایی می تواند داشته باشد، یک کنفرانس علمی دو روزه را در حاشیه شصت و دومین کنفرانس عمومی برگزار کرد. طی دو روز، نمایندگانی از بیش از 20 کشور نشان دادند که فناوری هسته ای باید بخشی از راه حل تغییرات اقلیمی باشد و آگاهی عمومی از سهمی که علوم هسته ای می تواند داشته باشد، باید افزایش یابد.

علاوه بر این، آژانس بین المللی انرژی اتمی در یک رویداد جنبی که در کنار کنفرانس تغییرات آب و هوایی COP24در کاتویچ برگزار شد، تأکید کرد که دسترسی قابل اعتماد به انرژی در شهرهای هوشمند و بسیار بزرگ (مگا)، مستلزم گذار به راهکارهای ارزان قیمت وکم کربن تولید برق است. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می توان "بولتن آژانس در مورد فناوری هسته ای برای آب و هوا" را مطالعه نمود.

انرژی هسته ای و انرژی هم‌جوشی هسته ای

در ماه آوریل، ترکیه ساخت نخستین نیروگاه هسته ای خود در آکویو را آغاز کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی به ترکیه در تهیه پیش نویس قانون انرژی هسته ای و قانون مسئولیت مدنی در قبال خسارات هسته ای کمک کرده است. چگونگی جذب و آموزش متخصصان بسیار با کیفیت در زمینه هسته ای، موضوع کنفرانس آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که ماه مه در گیانگ جو کره جنوبی برگزار شد. در این کنفرانس، شرکت کنندگان چالش ها را مورد بحث قرار دادند و تجربیات خود در زمینه "بهترین شیوه ها" را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

بیش از 700 نماینده از 39 کشور عضو آژانس و 4 سازمان بین المللی در بیست و هفتمین کنفرانس انرژی فیوژن آژانس بین المللی انرژی اتمی(FEC 2018) در احمدآباد هند، برای بحث در مورد مسائل کلیدی فیزیک و فن آوری و همچنین مفاهیم نوآورانه مربوط به همجوشی هسته ای به عنوان منبع آینده انرژی گرد هم آمدند.

تأمین یک منبع پایدار اورانیوم در دهه های آتی، در سمپوزیوم بین المللی مواد هسته ای اورانیوم برای چرخه سوخت هسته ای که در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت. در این زمینه برای کسب اطلاعات تفصیلی می توان آخرین نسخه سالنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت عنوان  "اورانیم  2018 : منابع، تولید و تقاضا " را مطالعه کرد. این نشریه همچنین به عنوان "کتاب قرمز" شناخته می شود و شامل ارزیابی جامع از عرضه و تقاضا و پیش بینی های اورانیوم از 1 ژانویه 2017 تا سال 2035 است. علاوه بر این، آژانس بولتن ویژه ای در خصوص این موضوع نیز منتشر کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی قراردادهایی را برای خرید اورانیوم با غنای پائین (LEU)امضاء کرده است که راه را برای ایجاد بانک اورانیم کم غنی شده آژانس در سال 2019 باز می کند. بانک سوخت مزبور به آژانس بین المللی انرژی اتمی تعلق داشته و توسط قزاقستان بهره برداری خواهد شد. این بانک با ظرفیت ذخیره تا 90 تن (LEU) و مناسب برای تولید سوخت برای یک راکتور معمولی آب سبک، در دسترس کشورهای واجد شرایط خواهد بود.

ایمنی و امنیت هسته ای

آژانس بین المللی انرژی اتمی 66 مأموریت ارزیابی همتایی که توسط کشورهای عضو درخواست شده بود را در راستای کمک به تقویت ایمنی و امنیت هسته ای در سطح جهانی انجام داد. در جریان این مأموریت ها، تیم های کارشناسی اعزامی تحت رهبری آژانس بین المللی انرژی اتمی، اقدامات واقعی در تاسیسات هسته ای کشور عضو را با آنچه که در استانداردهای ایمنی آژانس یا در مجموعه "توصیه های امنیت هسته ای" آژانس توصیه می شود، مقایسه می کنند. دراین سال، آژانس دویستمین "ارزیابی ایمنی درمرحله بهره برداری تاسیسات (OSART)" را با اعزام تیمی که توسط نیروگاه هسته ای Almarazدر اسپانیا میزبانی شد، انجام داد. در ماه سپتامبر، مجارستان میزبان یک مأموریت ارزیابی یکپارچه سازمان نظارت هسته ای (IRRS)آن کشور، ازسوی آژانس بود. این قبیل خدمات فنی آژانس، نقاط عطف قابل توجهی در مورد ایمنی هسته ای هم برای آژانس و هم برای کشورهای عضو بوده است. سال 2018، همچنین شصتمین سالگرد انتشار اولین نشریه سری استاندارد ایمنی تحت عنوان "مدیریت ایمن رادیوایزوتوپ" بود.

در ماه مه، در ششمین کنفرانس نقد و بررسی کنوانسیون، اعضای کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسمان رادیو اکتیو، گزارش های ملی مربوط به اقدامات خود در اجرای تعهدات کنوانسیونی را مورد بررسی قرار دادند و در زمینه اولویت های مشترک خود توافق کردند. مسائل کلیدی در زمینه سوخت مصرف شده و پسمان رادیو اکتیو که در این کنفرانس توسط اعضای کنوانسیون شناسایی شدند، شامل موارد ذیل است: اجرای استراتژی های ملی برای مدیریت سوخت مصرف شده و پسمان رادیو اکتیو، بررسی و ارزیابی پیامدهای ایمنی مدیریت درازمدت سوخت مصرف شده، ارتباط مدیریت درازمدت و دفع چشمه های رادیواکتیو بلا استفاده و احیاء سایت های به میراث مانده و متروکه.

در ماه اکتبر، حدود 400 کارشناس در ارتباط با موضوع "برقراری ارتباط موثر با مردم در یک اورژانس هسته ای یا رادیولوژی" در سمپوزیومی بین المللی که توسط آژانس بین المللی انرژی در وین برگزار شد، شرکت نمودند. در طول برگزاری سمپوزیوم، کارشناسان جوان ارتباطات، روش ها و فن آوری های نوین را برای برقراری ارتباط با مردم در مورد اورژانس های هسته ای و رادیولوژیکی معرفی کردند.

در ماه دسامبر، در کنفرانس بین المللی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره امنیت مواد رادیواکتیو، که با حضور بیش از 550 شرکت کننده برگزار شد، بر ضرورت همکاری، هماهنگی و ارتباط بین ذی نفعان در سطح ملی(کشوری) و فرامرزی بین کشورها برای ارتقاء حفاظت از مواد رادیو اکتیو در مقابل تروریست ها  تاکید گردید.

در کنفرانسی که به نقش سازمان های حمایت فنی و علمی(TSOs) اختصاص داده شده بود، 220 شرکت کننده از 54 کشور و پنج سازمان بین المللی، موضوع پشتیبانی از سازمان های پشتیبانی فنی و علمی به منظور تقویت بهتر ایمنی و امنیت هسته ای مورد بحث قرار گرفت.

پادمان

آژانس در سال 2018 همچنان به کار نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته ای توسط ایران در پرتو برجام 2015 (JCPOA) ادامه داد. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در گزارش های سه ماهانه خود به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که تعهدات هسته ای که  ایران به عهده گرفته، اجراء می شوند. او گفت که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمام سایت ها و مکان هایی که لازم بود مورد بازدید قرار بگیرند دسترسی داشتند، صدها نمونه برداری محیطی انجام شده اند و فعالیت هایی را که توسط فناوری های پیشرفته از جمله سیستم های جمع آوری داده ها و سیستم پردازش داده ها پشتیبانی می شود، انجام داده اند.

در مورد برنامه هسته ای کره شمالی، آقای آمانو در ماه نوامبر به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی متذکر شد که اعلامیه پیونگ یانگ که در نشست سران دو کره در 19 سپتامبر صادر شده بود، به هدف آن کشور مبنی بر ادامه اقدامات اضافی مانند انهدام دائمی تاسیسات هسته ای در یونگبیون اشاره داشت. در یونگبیون، فعالیت های بیشتری در نزدیکی رودخانه Kuryongمشاهده شد، اما بدون دسترسی آژانس نمی تواند طبیعت و یا هدف آنها را تایید کند. او گفت که در سال 2009 از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته شده بود که کره شمالی را ترک کنند. در عین حال، آژانس همچنان به افزایش آمادگی خود برای ایفای یک نقش اساسی در راستی آزمایی برنامه هسته ای کره شمالی، در صورت حصول توافق سیاسی میان کشورهای ذیربط، ادامه می دهد.

در ماه مه، آژانس پروژه 41میلیون یورویی فناوری اطلاعات پادمان (MOSAIC) که در سال 2015 راه اندازی شد، را به اتمام رساند. با استفاده از 150 متخصص داخلی، این پروژه بیش از 20 برنامه کاربردی نرم افزاری منحصر به فرد را ایجاد کرد تا پادمان را موثرتر، کارآمدتر و امن تر کند.

سیزدهمین سمپوزیوم بین المللی پادمان در ماه نوامبر بر موضوع ایجاد ظرفیت های پادمانی در آینده با شناسایی فن آوری های نوین و تقویت مشارکت در داخل جامعه پادمانی و فرای آن متمرکز بود. موضوعات بحث و گفت وگو همچنین شامل جذب جوانان و ترویج تنوع جنسیتی بیشتر در پادمان هسته ای بود.

١٣:٠٥ - 1397/10/19    /    شماره : ٥٥٢٦٩٢    /    تعداد نمایش : ١٧